![]() |
مقدمه :
هدف از خلقت انسان رسیدن به قرب الهی است و این هدف جز با تزكیه و تهذیب نفس به دست نمیآید. خداوند متعال در فرازهای اول سوره شمس به تبیین ضرورت و اهمیت تزكیه و تهذیب نفس پرداخته و بعد از سوگندهای پی در پی و محكم و تاكیدهای فراوان میفرماید: «قد افلح من زكیها وقد خاب من دسیها» ؛ «به تحقیق كسی كه نفس را پاك كند رستگار شود و كسی كه آن را تباه كند، بی بهره شود.»
می دانیم كه هر چه سوگندهای قرآن در مورد یك مساله، بیشتر و محكمتر باشد، دلیل بر اهمیت و سرنوشت ساز بودن آن مساله است؛ بنابراین تهذیب نفس جایگاه والایی در زندگی انسان دارد و اگر انسان بخواهد رستگار شود، باید خود را تزكیه كند و گرنه از سعادت و رستگاری محروم میشود.
از سوی دیگر تزكیه بدون داشتن استاد و برنامه و دستورالعمل مشخص، امكان پذیر نیست. داشتن یك استاد، برنامه و دستورالعمل مطمئن و پیروی از آن یك ضرورت است.
امام خمینی رحمه الله میفرماید: «مواظب باشید مبادا پنجاه سال با كد یمین و عرق جبین در حوزهها جهنم كسب نمایید، به فكر باشید در زمینه تهذیب و تزكیه نفس و اصلاح اخلاق، برنامه تنظیم كنید؛ استاد اخلاق برای خود معین نمایید.»
آیت آلله قاضی رحمه الله یكی از بزرگان اخلاق بود كه دستورالعملهای اخلاقی او میتواند راهگشای ما برای رسیدن به مراحل عالی معنویت باشد.
حضرت امام خمینی رحمه الله درباره او میفرماید: «قاضی، كوهی بود از عظمت و مقام توحید.»
علامه طباطبائی رحمه الله میفرماید: «ما هر چه در این مورد داریم، از مرحوم قاضی داریم. چه آنچه را كه در حیاتش از او تعلیم گرفتیم و از محضرش استفاده كردیم، چه طریقی كه خودمان داریم، از مرحوم قاضی گرفته ایم.»
آیت الله سید هاشم حداد میفرماید: «از صدر اسلام تا به حال، عارفی به جامعیت مرحوم قاضی نیامده است.»
در این مقاله چكيده اي از دستور العمل اخلاقی و عرفانی آیت الله قاضی(رحمه الله تعالي عليه) در مورد تهذيب نفس آورده شده است .
دستورالعمل اخلاقي و عرفانی از آیت الله سيدعلی آقا قاضی (ره)
آیت الله سید علی قاضی برای گذشتن از نفس اماره و خواهشهای نفسانی، به شاگردان و تلامذه و مریدان سیر و سلوك الی الله دستور میدادند روایت عنوان بصری را بنویسند و بدان عمل كنند؛ یعنی، یك دستور اساسی و مهم، عمل طبق مضمون این روایت بود و علاوه بر این میفرمودند: باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفتهای یكی دو بار آن را مطالعه نمایند. این روایت، بسیار مهم است و حاوی مطالب جامعی در بیان كیفیت معاشرت و خلوت و كیفیت و مقدار غذا و كیفیت تحصیل علم و یفیت حلم و مقدار شكیبایی و بردباری و تحمل شدائد در برابر گفتار هرزه گویان و بالاخره مقام عبودیت و تسلیم و رضا و وصول به اعلا ذروه عرفان و قله توحید است. از این رو شاگردان خود را بدون التزام به مضمون این روایت نمیپذیرفتند .
این روایت را «عنوان بصری» از امام صادق علیه السلام نقل میكند كه به جهت رعایت اختصار، تنها بخشی از آن را كه شامل دستور العمل است، بیان میكنیم :
عنوان بصری میگوید: عرض كردم ، ای اباعبدالله ! حقیقت عبودیت چیست ؟
* حقیقت عبودیت :
فرمود : سه چیز است :
1 - بنده خدا برای خودش در آنچه خدا به وی سپرده ملکیتی نبیند. چرا که بردگان مالی ندارند، همه اموال را مال خدا میبیند و در جایی که خداوند امرشان کرده مصرف کنند قرار میدهند .
2 - و بنده خدا برای خودش مصلحت اندیشی و تدبیر نکند .
3 - و تمام اشتغال او به کاری منحصر شود که خداوند او را به آن کار امر و یا از آن نهی فرموده است .
بنابراین، اگر بنده خدا برای خودش در آنچه خدا به او سپرده ملکیتی نبیند، انفاق کردن در آنچه خدا امرش کرده بر او آسان میشود و چون بنده خدا تدبیر امور خود را به مدبرش بسپارد مصائب و مشکلات دنیا بر وی آسان میشود و زمانی که اشتغال ورزد به آنچه خداوند به وی امر و نهی کرده، دیگر فراغتی برای خودنمایی و فخرفروشی بر مردم نمییابد .
چون خداوند بنده خود را به این سه خصلت گرامی دارد، دنیا و ابلیس و مردم در نظر وی آسان میشود و به جهت زیادهاندوزی و فخرفروشی و مباهات بر مردم دنبال دنیا نمیرود و برای عزت و بزرگی آنچه را که در دست مردم است طلب نمیکند و روزگارش را به تباهی از کف نمیدهد و این اولین پله از نردبان تقوا است .
گفتم: یا اباعبدالله! مرا سفارش و توصیهای کن، فرمود : تو را به 9 چیز سفارش میکنم که آنها توصیهام به آرزومندان راه خداوند است. و از پروردگار خواهانم تا تو را در انجام آنها موفق نماید :
سه مورد آن در تربیت و تأدیب نفس و سه مورد در صبر و بردباری و سه امر آن در علم و دانش است . پس ، نگهدارنده این سفارشات باش و مبادا در انجام آنها سستی کنی. عنوان میگوید: دلم را برای گفتههایش خالی و فارغ کردم . پس حضرت بیان کرد : اما آنچه در تربیت نفس است :
* سه خصلت تربیت نفس :
1- مبادات چیزی را بخوردی که بدان اشتها نداری که این حماقت و نادانی را به همراه دارد .
2 - نخور مگر آنگاه که گرسنه شوی .
3 - چون خواستی بخوری به نام خداوند از حلال بخور و یادآور سخن رسولالله(ص) را که فرمود: هیچ وقت آدمی ظرفی را بدتر از شکمش پر نکرده است، پس اگر ناچار به خوردن شدی یک سوم شکم را برای طعام و یک سوم برای آب و ثلث دیگر را برای تنفس باز گذارد .
: سه خصلت صبوری *
1- اگر کسی به تو گوید : اگر سخنی گویی ده برابر میشنوی تو بگو : اگر ده تا بگویی سخنی هم نشنوی
2 - اگر کسی تو را دشنام دهد به او بگو: اگر در گفتهات راستگویی، از خداوند خواهانم که از من درگذرد و اگر دروغگویی از خداوند خواهانم از تو درگذرد .
3 - اگر کسی تو را تهدید به ناسزاگویی کند تو او را به خیرخواهی و مراعاتش مژده بده .
* سه خصلت درباره علم :
1 - آنچه را که نمیدانی از دانایان بپرس و مبادا سؤالی برای امتحان کردن و به زحمت انداختن از آنان بپرسی .
2 - مبادا بر اساس خودرأیی و خود محوری دست به کاری زنی و در تمام کارهایی که زمینه احتیاط وجود دارد، مسیر احتیاط را رها مکن .
3 - از فتوا دادن بگریز، همان طور که از شیر درنده میگریزی مراقب باش گردن خویش را پل عبور مردم قرار ندهی .
سپس حضرت(ع) فرمودند: ای اباعبدالله! دیگر از نزدم برخیز به راستی که برایت خیرخواهی کردم و ذکر و وردم را از بین نبر که من مردی بدگمان به نفسم هستم و بر گذشت عمر و ساعات زندگی دقت دارم و سلام بر پیروان هدایت .
{صلوات+عج}
نظرات شما عزیزان:

